Wat is ‘Know Your Customer' (KYC)?
Wat is 'Know Your Customer'?
Net als jij willen we graag weten met wie we zaken doen. Het kennen van onze klanten noemen we ‘Know Your Customer’ (KYC) - in het Nederlands 'Ken je klant'. Om financiële criminaliteit te voorkomen, doen we in het kader van KYC klantonderzoek naar nieuwe en bestaande klanten.
Waarom we gegevens opvragen
Diverse Nederlandse en internationale wetten en regels verplichten ons om bepaalde informatie van onze klanten te controleren en vast te leggen. En hoe beter we jou als klant kennen, hoe beter wij ook onze producten en dienstverlening op jouw wensen en behoeften kunnen afstemmen. We checken daarom regelmatig of je gegevens nog actueel zijn. Ook monitoren we transacties van klanten. Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om. In ons Privacyreglement lees je hoe we met je persoonsgegevens omgaan.
Wetten en regels
Als financiële dienstverlener zijn we wettelijk verplicht om bij te dragen aan een veilige samenleving. Dit doen we door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor het witwassen van criminele opbrengsten of corruptie gelden, het omzeilen van sancties, fiscale integriteitsrisico’s of het financieren van terrorisme.
Wet- en regelgeving waarin dit staat zijn bijvoorbeeld:
- Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme: Wwft
- Wet op het financieel toezicht: Wft
- de Sanctiewet
Word je klant bij ons?
Sluit je bij de hypotheekadviseur een hypotheek af bij BLG Wonen? Dan vragen we je je als (nieuwe) klant te legitimeren met je identiteitsbewijs. Deze lever je, samen met andere relevante stukken over onder andere je inkomen, schulden en spaargeld, aan bij je hypotheekadviseur. Hij of zij dient bij ons de aanvraag en alle benodigde documenten in. Wij controleren je identiteit en kijken naar je financiële gegevens. Mochten hier vervolgvragen uitkomen, nemen we contact op met je hypotheekadviseur.
Wat merk je als bestaande klant?
Ook als je al klant bent bij BLG Wonen willen we goed weten wie je bent en wat je doet. Zo checken we of je gegevens nog actueel zijn. En daarnaast monitoren we de aflossingen op je hypotheek en/of de transacties op je bankspaarrekening. Naar aanleiding van deze controles kan het voorkomen dat we vragen hebben. Eén van onze medewerkers neemt dan telefonisch contact met je op of wij benaderen je met een brief of e-mailbericht. Door doorlopend klantonderzoek te doen en transacties te monitoren, houden we de bank, jouw financiën en de financiële sector veilig.
Het is belangrijk om tijdig te reageren op onze informatieverzoeken. Als je dat niet doet, kan je hypotheek of bankspaarrekening uiteindelijk beëindigd worden.
Wijzigt er iets in je persoonlijke situatie? Of wissel je van telefoonnummer of e-mailadres? Veel gegevens kun je zelf wijzigen in Mijn BLG of de BLG Wonen app. Of neem contact op met onze klantenservice. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur op 046 - 478 88 88.
Veelgestelde vragen
-
Als hypotheekverstrekker zijn we wettelijk verplicht om bij te dragen aan een veilige samenleving door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor witwassen van criminele opbrengsten of het financieren van terrorisme. Deze rol, ook wel poortwachtersrol genoemd, nemen we zeer serieus.
Om bij te dragen aan financiële veiligheid doen we klantonderzoek. Dit doen we zowel op het moment als je klant wordt, als wanneer je al langer klant bij ons bent. Word je klant bij ons? Dan doen we klantonderzoek bij de ingang (bij de ‘poort’, vandaar de term poortwachter) als een hypotheek wordt afgesloten We beoordelen dan of we iemand als klant kunnen, mogen en willen accepteren. Ook als je al klant bent, doen wij doorlopend klantonderzoek.
-
Ook als je al wat langer klant bent, zijn we verplicht om jouw gegevens en transacties te controleren. En dat we je daar vragen over stellen. Daarnaast controleren we of je persoonsgegevens nog actueel zijn. Ook kan het voorkomen dat door strengere regels die er vandaag de dag gelden, we nieuwe gegevens van je nodig hebben.
-
Om onze klanten goed te (leren) kennen en te kunnen voldoen aan wettelijke regels nemen we gegevens van al onze klanten op in onze administratie. Sluit je een hypotheek bij ons af? Dan controleren we je identiteit. En stellen we vragen over je geldzaken en verwachtingen. Bijvoorbeeld over de herkomst van je financiële middelen.
Het kan ook zo zijn dat als je al langer klant bij ons bent, we een aantal gegevens van je missen of niet actueel zijn. Zoals bijvoorbeeld:- Voornamen (precies zoals ze in je paspoort/ID staan)
- Adres, postcode en woonplaats
- Geboortedatum
- E-mailadres
- Telefoonnummer
Omdat we ‘poortwachter’ zijn kunnen we ook specifieke informatie over een transactie bij je opvragen. Je kunt erop vertrouwen dat je persoonsgegevens bij ons in goede handen zijn en we ons aan de wettelijke richtlijnen houden. In ons Privacyreglement lees je hoe we met je persoonsgegevens omgaan. -
We snappen dat het tijd en moeite kost om onze vragen te beantwoorden. Toch is het belangrijk om dat te doen. Als je niet of niet op tijd reageert, kan dit gevolgen hebben voor jouw hypotheek en/of bankspaarrekening. We willen je dan ook vragen tijdig te reageren.
-
We nemen per e-mail, brief of telefonisch contact met je op als we aanvullende vragen hebben. We begrijpen dat je voorzichtig bent als je een bericht krijgt van een onbekend e-mailadres of gebeld wordt door een onbekend telefoonnummer.
Bij twijfel aan de telefoon: vraag de naam en hang op. Bel vervolgens onze klantenservice (046 - 478 88 88) om te controleren of het verhaal klopt. Vertrouw niet zomaar op nummerherkenning. Telefoonnummers kunnen namelijk worden nagebootst.
Bij e-mails eindigen de mailadressen van de afzender van BLG Wonen op @blg.nl of @e-mail.blgwonen.nl. Als je niet zeker weet of berichten van ons afkomstig zijn, kun je altijd contact met ons opnemen.
Meer informatie over phishing