Overzicht documenten aanvragen hypotheek:

Persoonlijke gegevens

Om te beginnen is het natuurlijk voor ons belangrijk om te weten wie je bent. Daarvoor hebben we het volgende nodig:

  • Waarvoor Waar opvragen
    Dit document is vereist om je identiteit te bevestigen en te controleren of je in Nederland mag verblijven. Je paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs). Deze moet geldig zijn op de datum van de hypotheekofferte.


    Streep je BSN-nummer door op de kopie als je deze aanlevert.

Inkomen uit loondienst

Jouw inkomen heeft een groot aandeel in hoeveel je kunt lenen voor het kopen van een woning. Bij de aanvraag is het kunnen aantonen van een bestendig inkomen één van de hoofdzaken die getoetst wordt.

Lever de volgende documenten aan bij een vast contract of een contract voor bepaalde tijd mét een intentieverklaring:


  • Waarvoor Waar opvragen
    Deze gebruiken wij om je inkomen te beoordelen. Op de loonstrook zien we bijvoorbeeld ook of er sprake is van ouderschapsverlof en/of een lening via je werkgever. Je ontvangt deze normaal gesproken van je werkgever. Mag niet ouder zijn dan 3 maanden op de datum van het uitbrengen van de hypotheekofferte.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Een verklaring van je werkgever waarin je dienstverband, inkomen en eventuele bonussen worden bevestigd. Deze vraag je op bij je werkgever. Mag niet ouder zijn dan 3 maanden op de datum van het uitbrengen van de hypotheekofferte.


    Lees hier meer over de werkgeversverklaring

  • Waarvoor Waar opvragen
    Een alternatief voor een werkgeversverklaring waarmee ook jouw toetsinkomen vastgesteld kan worden. Lever hiervoor een recente salarisstrook én het UWV verzekeringsbericht aan bij je adviseur. Deze kun je downloaden op de website van het UWV (BSN-nummer doorhalen).


    Lees hier meer over de inkomensbepaling loondiens

Heb je een flexibel contract, uitzendcontract of een contract zonder intentieverklaring? Lever dan onderstaande documenten aan:


  • Waarvoor Waar opvragen
    Een rekenmethode waarmee het toetsinkomen voor jouw hypotheekaanvraag wordt vastgesteld. Voor de berekening heeft de adviseur een recente salarisstrook én het UWV verzekeringsbericht nodig. Deze kun je downloaden op de website van het UWV (BSN-nummer doorhalen).


    Meer informatie over inkomensbepaling loondienst

  • Waarvoor Waar opvragen
    Als alternatief voor de Inkomensbepaling loondienst kun je ook de jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar aanleveren. Je ontvangt deze normaal gesproken van je werkgever aan het begin van het nieuwe jaar.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Met een perspectiefverklaring in combinatie met een werkgeversverklaring wordt jouw toetsinkomen bepaald. Deze vraag je op bij het uitzendbureau*. Mag niet ouder zijn dan 6 maanden op de datum van het uitbrengen van de hypotheekofferte.


    *Let op! Het uitzendbureau moet wel ingeschreven staan in het register van Stichting Perspectiefverklaring.

    Lees hier meer over de persperctiefverklaring

  • Waarvoor Waar opvragen
    Met de Arbeidsmarktscan in combinatie met een werkgeversverklaring wordt jouw toetsinkomen bepaald. Je kunt de Arbeidsmarktscan aanvragen via je hypotheekadviseur of op Arbeidsmarktkansen.nl. De kosten hiervoor zijn € 125.

    Lees hier meer over de Arbeidsmarktscan

Korter dan 3 maanden in dienst?

Ben je net ergens in dienst of heb je een tweede baan erbij? Ook dan is het belangrijk voor een hypotheekaanvraag dat je een bestendig inkomen hebt. Je moet dan sowieso bovenstaande informatie aanleveren, maar vragen ook altijd het UWV verzekeringsbericht aan te leveren en je arbeidscontract. Met het UWV verzekeringsbericht hebben we inzicht in je werkhistorie en op basis van de arbeidsovereenkomst weten we welke afspraken er exact zijn gemaakt over de duur van je contract.

Inkomen als zzp’er of ondernemer

Ben je zzp’er of ondernemer? Dan hebben we deze aanvullende informatie nodig:

  • Waarvoor Waar opvragen
    Wij beoordelen hiermee je inkomen als zzp'er over de afgelopen jaren. Deze worden meestal opgesteld door je accountant of boekhouder.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Dit toont je jaarlijkse inkomsten zoals aangegeven bij de Belastingdienst. Je kunt deze downloaden via de online omgeving van de Belastingdienst.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Dit document bevestigt je inschrijving als ondernemer en toont details over je bedrijf. Dit kun je opvragen via de website van de Kamer van Koophandel.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Hiermee toon je je toetsinkomen aan voor de berekening van de hypotheek. Je kunt een inkomensverklaring zelf laten opstellen bij verschillende partijen in Nederland of dit proces via een adviseur laten lopen.


    Lees hier meer over de inkomensverklaring voor ondernemers

In sommige situaties kan het zijn dat je als ondernemer meer informatie moet aanleveren. Bijvoorbeeld als je korter dan 3 jaar zzp’er bent. Indien dit voor jou van toepassing is, legt jouw adviseur uit wat er (extra) nodig is voor het indienen en beoordelen van de aanvraag.

Financiële gegevens

Naast wie je bent, is het voor een hypotheekaanvraag belangrijk om inzicht te hebben in je financiële situatie. Op basis van deze financiële gegevens beoordelen we je hypotheekaanvraag:

  • Waarvoor Waar opvragen
    Dit laat zien hoeveel eigen geld je kunt inbrengen voor de aankoop van de woning voor o.a. de kosten koper (bestaande bouw) of vrij op naam (nieuwbouw). Deze is te downloaden via de online omgeving van je bank.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Op het overzicht staan de gegevens over je studieschuld die nodig zijn bij het berekenen van hypotheek, zoals je NAW-gegevens, het aflosplan en het maandbedrag. Dit kun je inzien in de online omgeving van DUO.
  • Dit zijn alle verplichtingen die je hebt die niet bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd staan. Dit kan gaan om autolease, lening bij familie maar ook bijvoorbeeld een hypotheek of lening in het buitenland.

    Waarvoor Waar opvragen
    We moeten ook deze lasten toetsen voor de beoordeling van de hypotheekaanvraag. Je kunt dit inzien of opvragen bij de (geld)verstrekker waar je de lening of krediet hebt lopen.

    Lees hier meer over een hypotheek met een BKR-registratie

Informatie over de woning

En natuurlijk is voor het aanvragen van een hypotheek belangrijk om te weten voor welke woning dat is. En wat bijvoorbeeld de marktwaarde van de woning is. Daarvoor hebben we de volgende documenten nodig:

  • Waarvoor Waar opvragen
    Deze hebben we nodig om de gegevens van de door jou gekochte woning te verwerken en te koppelen aan jouw hypotheek. Deze wordt opgesteld en verstrekt door de makelaar van de verkopende partij.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Een taxatierapport geeft de marktwaarde van de woning aan en is noodzakelijk voor de hypotheekverstrekker om het te verstrekken bedrag te bepalen. Een erkende taxateur kan dit rapport voor je opstellen.


    Lees hier meer over het laten taxeren van je huis

  • Waarvoor Waar opvragen
    Een overzicht van alle extra kosten voor het meerwerk van je nieuwbouwhuis, tijdens de bouw en na oplevering. Nodig om inzicht te krijgen in de totale aankoop- en bouwkosten van je huis. De meerwerklijst die je meeneemt in de bouw stel je samen met de bouwer op. Het meerwerk dat jezelf gaat doen na de bouw zet je zelf op een rij met de geschatte kosten.
  • Waarvoor Waar opvragen
    Dit document geeft inzicht in de bouwkundige staat van de woning. Dit kan worden uitgevoerd door een bouwkundig specialist.


    Lees hier meer over een bouwkundige keuring

Overige documenten, indien van toepassing

Naast informatie over jezelf, je inkomen en je woning hebben we voor een hypotheekaanvraag nog aanvullende informatie nodig. Dat gaat meestal, indien van toepassing, om de volgende documenten:

  • Waarvoor Waar opvragen
    Voor je nieuwe huis moet je een aanbetaling doen van 10% van aankoopsom. Als je dit niet uit eigen middelen kunt betalen, geven wij een bankgarantie af. Jouw hypotheekadviseur vraagt deze bij ons voor je aan.


    Meer informatie over een bankgarantie

  • Waarvoor Waar opvragen
    Jouw ouders kunnen je middels een schenking helpen met het kopen van een huis. Het bedrag leg je vast in een schenkingsovereenkomst. Deze kun je zelf opstellen. Moet door alle schenkers en ontvangers ondertekend zijn.

  • Waarvoor Waar opvragen
    Een document dat inzicht geeft in hoeveel jouw ouder(s) jou willen lenen om je te helpen bij het kopen van een huis. Deze kunnen jullie zelf samen opstellen of vast laten leggen door een notaris. Dit is niet verplicht. Moeten door alle aanvragers en leners ondertekend zijn.
  • In geval van echtscheiding: echtscheidingsconvenant , uitspraak rechtbank en concept akte van verdeling.

    In geval van relatiebreuk: concept akte van verdeling

    Waarvoor Waar opvragen
    Dit is nodig als je alimentatie betaalt of ontvangt, zodat dit kan worden meegenomen in de beoordeling van je financiële situatie. Deze gegevens heb je meestal zelf of kun je via je advocaat opvragen.

Jouw adviseur weet precies wat er nodig is voor je hypotheekaanvraag

We hebben geprobeerd om een zo volledig mogelijk overzicht te maken van welke documenten je nodig hebt voor het aanvragen van een hypotheek. Maar elke situatie is anders. Bijvoorbeeld als je arbeidsongeschikt bent, korter dan drie jaar ondernemer bent of binnenkort met pensioen gaat. Dan kunnen nog weer andere documenten nodig zijn, zoals een bewijs van je uitkering of een pensioenoverzicht. Jouw adviseur weet precies wat er nodig is voor de hypotheekaanvraag. Zorg er in ieder geval voor dat je alle documenten volledig en actueel aanlevert om vertraging in het proces te voorkomen.