Hengelen naar informatie
Hoe werkt phishing?
Phishing gaat vaak via e-mail, maar gebeurt ook telefonisch, en met brieven en sms’jes. Criminelen doen zich voor als medewerker van een bank. Hun doel is om achter je persoonlijke gegevens te komen, zodat ze daarmee fraude kunnen plegen.
Phishing gebeurt op verschillende manieren:
- Criminelen vragen je in een valse e-mail of sms om op een link te klikken.
- Criminelen vragen aan de telefoon om je codes of persoonlijke informatie.
- Bij een valse e-mail zit een bijlage met schadelijke software (malware).
- In een valse brief, e-mail of sms staat dat je (een kopie van) je digipas of creditcard moet opsturen.
Dit kun je doen tegen phishing
- Houd je beveiligingscodes en persoonlijke gegevens altijd geheim.
- Geef je digipas, betaalpas of creditcard niet aan anderen.
- Beveilig je computer, tablet en telefoon.
Goed om te weten: BLG Wonen vraagt je nooit om je codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms en niet in een brief.
Zo herken je een valse e-mail
Twijfel je of een e-mail wel van BLG Wonen afkomt? Het kan een valse e-mail zijn als hij een van deze kenmerken heeft:
- Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @blg.nl, @blgwonen.nl, @mail.blgwonen.nl of @e-mail.blgwonen.nl.
- De link begint niet met https://www.blgwonen.nl/of https://blgwonen.nl/ of https://t.e-mail.blgwonen.nl/
- Je krijgt een e-mail op een e-mailadres dat je niet aan ons gegeven hebt.
- De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
- Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
- De e-mail heeft een bijlage.
- In de e-mail wordt gevraagd naar je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
- In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen reageert.
- De e-mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.
Heb je een verdachte e-mail of sms gekregen, maar heb je geen gegevens gedeeld? Mail de e-mail of sms dan door naar valse-email@blg.nl. Bellen is dan niet nodig. Ook als je een verdacht telefoontje hebt gekregen en geen gegevens hebt gedeeld, kun je dit e-mailadres gebruiken voor je melding. We controleren of het een vals bericht is en ondernemen actie tegen deze internetcriminelen.
Wanneer bellen wij je?
Er zijn momenten waarop we je kunnen bellen. Bijvoorbeeld voor klantonderzoek, omdat we graag jouw mening horen over onze dienstverlening of om te vragen hoe het met jou en je hypotheek gaat. We vragen daarbij echter nooit om wachtwoorden, pincodes, pasnummers, enz. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms en niet in een brief.
Bij twijfel aan de telefoon: vraag de naam en hang op. Bel vervolgens onze klantenservice (046 - 478 88 88) om te controleren of het verhaal klopt. Vertrouw niet zomaar op nummerherkenning. Telefoonnummers kunnen namelijk worden nagebootst.
Tip: zo herken je verdachte links
Klik niet op de tekst of het plaatje van de link, maar beweeg er met je muis overheen. Je ziet dan naar welke website de link verwijst: de bestemming van de link. Een link van BLG Wonen begint altijd met https://www.blgwonen.nl/, https://blgwonen.nl/ of https://t.e-mail.blgwonen.nl