Wat gebeurt er na een hypotheekaanvraag?

Hypotheekacceptanten Carmen en Bas nemen je mee in het proces van een hypotheekaanvraag.
Gefeliciteerd! Je hebt het voorlopige koopcontract getekend voor jouw nieuwe woning. Dan is het nu tijd om je hypotheek definitief aan te vragen. De adviseur doet dit voor je. Maar wat gebeurt er met jouw aanvraag nadat deze is ingediend? Onze hypotheekacceptanten Carmen en Bas nemen je mee in het proces.

Een aanvraag komt binnen, en dan?

Een hypotheekaanvraag bestaat uit een aantal stappen. Eerst bepaal je, samen met de adviseur, welke hypotheek bij je past en wat je maximaal kunt lenen. Daarna maakt de adviseur een persoonlijk adviesrapport en stuurt hij de aanvraag naar onze hypotheekacceptanten. Zij beoordelen de aanvraag op basis van de gegevens die zij ontvangen.

Hypotheekacceptant Carmen
“Zodra een aanvraag bij ons binnenkomt, wordt deze zo snel mogelijk opgepakt. Allereerst kijken we of alle gegevens in de aanvraag kloppen. Elke persoonlijke situatie is anders, dus ook iedere aanvraag is anders. De ene keer heb je te maken met een starter op de woningmarkt. De volgende keer help je iemand die op zoek is naar een volgende woning".
Carmen, acceptant BLG Wonen

Carmen vervolgt: “Dan kijken we of de aanvraag voldoet aan onze acceptatienormen. Indien het om een aanvraag met NHG-dekking gaat, dan controleren we ook of deze aan de voorwaarden van Nationale Hypotheek Garantie voldoet. Voldoet de aanvraag aan alle voorwaarden? Dan ontvangt de adviseur in de meeste gevallen binnen één werkdag het renteaanbod.”

Bas legt uit waar hij op let als een aanvraag binnenkomt. “Voordat ik een aanvraag behandel, controleer ik eerst de grote lijnen van de aanvraag: is alles compleet? Zijn er aanvullende mails gestuurd? Of staan er extra opmerkingen in het dossier?”

Bij vragen nemen we altijd contact op

Vaak weet een adviseur precies welke stukken bij een aanvraag aangeleverd moeten worden. Dat is handig voor jou als klant. Zo kun jij alles in één keer goed aanleveren. Toch komt het in sommige gevallen voor dat een aanvraag niet compleet is. Of dat er zaken uit de aanvraag nog niet helemaal duidelijk zijn.

Carmen: “In dat geval nemen we altijd contact op met de adviseur. Samen kijken we dan naar de aanvraag, welke stukken nog missen of waar de onduidelijkheden zitten. De adviseur neemt vervolgens contact op met de klant, zodat hij de missende stukken alsnog aanlevert. Daarna kunnen we de aanvraag in één keer goed verwerken.”

“Het bespreken van onduidelijkheden en missende stukken met de adviseur, schept duidelijkheid voor adviseur en klant.”
Bas, acceptant BLG Wonen

We geven graag snel zekerheid

Het is een belangrijk speerpunt voor ons om een aanvraag in één keer goed te behandelen. Dan heb jij als klant snel reactie op de hypotheekaanvraag. Is een aanvraag niet helemaal compleet? Dan willen we snel, maar ook goed handelen.

Bas: “Als de aanvraag niet helemaal compleet is, kijk ik eerst of de oorzaak bij ons ligt. Staat de stukkenlijst wel goed bijvoorbeeld? Als die helemaal up-to-date is en de oorzaak ligt bij het dossier van de klant, bel ik de adviseur persoonlijk op. Samen lossen we de openstaande zaken soepel en snel op. Voor een adviseur en de klant is het soms vervelend wanneer wij om missende stukken vragen. Dat levert immers vertraging op. Maar als we daarbij goed uitleggen waaróm we iets nodig hebben, is het vaak geen probleem.”

Aanvullende informatie nodig

Het kan ook gebeuren dat de stukken goed zijn aangeleverd, maar dat er toch nog aanvullende informatie nodig is. Carmen: “Nadat wij de nieuwe stukken hebben ontvangen, pakken we het dossier in de meeste gevallen binnen twee werkdagen weer op. Maar soms wil en kun je sneller. Bijvoorbeeld als de adviseur het juiste stuk direct kan aanleveren. In dat geval wil ik het dossier dan nog diezelfde dag afhandelen. Dit soort afspraken maak je als acceptant 1-op-1 met de adviseur.

Hypotheekacceptant Carmen
"Het belangrijkste in het hele aanvraagproces is om alles goed af te stemmen met de adviseur. Zo kunnen we de klant het snelst zekerheid geven over de aanvraag.”
Carmen, acceptant BLG Wonen

Soms is een hypotheek op maat nodig én mogelijk

Soms komt het voor dat jouw aanvraag net even anders is dan de standaard aanvragen. Ook dan kijken we met je mee naar of en hoe het wel kan. Maar hoe werkt dat dan? “Als een aanvraag niet aan de standaard regels voldoet, overleggen we altijd eerst met de adviseur. We kijken dan samen of maatwerk in dit geval mogelijk is”, vertelt Carmen.

Bas: “Eigenlijk is elke aanvraag anders. Elke casus en elke klant is anders. Door goed in te zoomen op een aantal belangrijke aspecten probeer ik samen met de adviseur verantwoorde financiering aan te bieden. We kijken altijd of er een manier is waarop het voor de klant wél kan".

“Het geeft veel voldoening om een klant aan een financiering te kunnen helpen, terwijl in eerste instantie niet aan de standaard regels is voldaan. Ook hier zit het onderscheidende vermogen in ons werk".
Bas, acceptant BLG Wonen

De aanvraag is rond!

Zijn alle stukken beoordeeld en alles is akkoord bevonden door de acceptant? Dan ontvang je van ons de definitieve offerte via de adviseur. Als je het helemaal eens bent met deze offerte, onderteken je deze. Zodra wij de getekende offerte hebben ontvangen, is de financiering rond en kan de koop van je huis doorgaan!

Tips voor klanten in het aanvraagproces

Heb je als klant een aanvraag lopen of ga je binnenkort een aanvraag doen? De adviseur is een belangrijke schakel in het aanvraagproces. Hij of zij staat in direct contact met de acceptant en levert de juiste documenten aan. Maar kun je als klant ook iets doen in dit proces?

“Zorg voor een duidelijk overzicht van onder andere het inkomen, vermogen, financiële verplichtingen en spaarcapaciteit. Dit is belangrijke informatie voor een acceptant. Daarnaast is het fijn als een klant de gevraagde stukken zo snel mogelijk aanlevert bij de adviseur. Daarmee voorkom je een stressvolle situatie”, geven Bas en Carmen aan.

Bespreek jouw mogelijkheden met een onafhankelijke adviseur bij jou in de buurt. Samen bekijken jullie je financiële mogelijkheden. Een oriënterend gesprek is vaak vrijblijvend een gratis. Voor een adviesgesprek brengt de adviseur kosten in rekening.

Vind een adviseur


Terug naar blogoverzicht