“Verrassend was de plooibaarheid van de mensen op weg naar een meer externe en commerciële organisatie”
De stap naar BLG Wonen
Pierre Lemmens had altijd al belangstelling voor het bancaire vak, maar is oorspronkelijk jurist van opleiding. Na een carrière van 15 jaar bij NMB Postbank Groep (voorloper ING), heeft hij de stap gemaakt naar het Bouwfonds Limburgse Gemeenten, het huidige BLG Wonen. “Ik was directeur van een zestal kantoren in West-Brabant. Daar was ik pas net benoemd toen mijn moeder mij belde. Ze zei op z’n Limburgs: ‘Jong, er staat een advertentie in de krant en die moet je écht lezen. En als ik zo kijk, denk ik dat jij daar een kans maakt’. Natuurlijk zei ik dat ik nog maar 8 maanden directeur was waar ik werkte, dus ik kon toch niet nu al switchen? Uiteindelijk heb ik de vacature toch maar eens bekeken en het met mijn baas besproken. Die zei dat ik het gewoon moest doen. Ik heb wel twee rondjes rond het postkantoor gemaakt voordat ik mijn brief daadwerkelijk heb verstuurd. En toen bleek dat ik uiteindelijk aan het langste eindje trok.”
Limburgse roots
Pierre Lemmens was zeker geen onbekende in de regio waar BLG gevestigd zat: “Mijn geboortedorp ligt op loopafstand van het vroegere kantoor in Geleen. Het telefoonboek staat vol met de naam Lemmens, vooral in de omgeving van Beek. Na vele omwegen van Maastricht, via Amsterdam, Rotterdam en West-Brabant toch weer teruggekeerd naar deze regio in Limburg. Naar wat toen het Bouwfonds Limburgse Gemeente heette.”
“Het Bouwfonds Limburgse Gemeenten was een semioverheidsinstelling. Een samenwerkingsverband tussen alle Limburgse gemeenten. Dat waren er 57 in totaal. Die gemeenten vonden het een taak van de overheid om mensen aan een eigen woning te helpen en de daarbij behorende financiering. In 1954 was het nog niet zo gebruikelijk dat je naar de bank ging om een hypotheek aan te vragen. Mede dankzij het Bouwfonds had Limburg een eigen woningbezit van ongeveer 54%. In de rest van het land was dat duidelijk minder.”
“Het was een mooi moment toen de privatisering en overdracht lukte. Kranten die erover schreven, de vakbond mengde zich erin en ambtenaren die in een ‘wild west wereld’ terecht kwamen."Pierre Lemmens, oud-directeur BLG Wonen
Van regionale semioverheidsinstelling naar landelijke organisatie
Eind jaren 70 kwamen er steeds meer hypotheekverstrekkers met verschillende varianten. Op dat moment moet je als semioverheidsorganisatie beslissen hoe en of je doorgaat. Met veel moeite is het gelukt om alle deeleigenaren (de gemeenten) dezelfde kant op te krijgen en was de overname door SNS Groep een feit. “Ik zie de krantenkoppen nog voor me: ‘het slachten van de kip met de gouden eieren’. Veel ingezonden stukken in de krant van Limburgers die het er niet mee eens waren”, aldus Pierre Lemmens.
“Met eigenlijk alleen maar ambtenaren in dienst, moest je de organisatie gaan privatiseren en ombuigen naar een meer offensief commerciële partij. Die ook buiten Limburg een partij in de markt zou kunnen zijn. Dat kostte heel wat tijd. Het was een mooi moment toen de privatisering en overdracht lukte. Kranten die erover schreven, de vakbond mengde zich erin en ambtenaren die in een ‘wild west wereld’ terecht kwamen.”
De producten van BLG Wonen sloten niet altijd meer aan bij wat de markt wilde en wat er in Nederland te koop was. “In die tijd hadden we alleen een annuïtaire hypotheek met een rentevaste periode van 30 jaar. Een paar maanden later hadden we de Spaarvast-hypotheek. Na de fusie zijn we ook de looptijden gaan wijzigen”. Uiteindelijk zijn we via Brabant naar de Randstad getrokken. We hebben rayonmanagers aangesteld en vanuit die positie zijn we naar de rest van Nederland gegaan”, aldus Pierre Lemmens.
"Verrassend vond ik de plooibaarheid van de mensen op weg naar een attitude die meer extern en commercieel gericht was. En het veroveren van andere provincies. Zelfs ‘wij uit het Zuiden, met die rare naamval’. Maar juist met die zachte G hebben we het hart van veel tussenpersonen veroverd."Pierre Lemmens, oud-directeur BLG Wonen
Het achterliggende succes van BLG Wonen
Een verloop van bijna nul, tevreden medewerkers en een goed geoliede machine. Dat waren de ingrediënten die bijdroegen aan het succes van BLG Wonen. “Er was een hele goede onderlinge sfeer. Mensen kenden elkaar al jaren en gingen ook buiten het werk met elkaar om. Je waardeerde elkaar als vakman. We deden alles van A tot Z zelf. Dan liep je weer naar afdeling IT, dan weer naar de beheerafdeling. Ook via de werkgroepen was er altijd wel interactie en dat maakte de binding zoveel sterker. Dat is eigenlijk toch de rode draad door mijn hele tijd bij BLG. De mensen waren enorm betrokken en bevlogen.”
Best spannend om dan een omslag te maken naar een landelijke, meer commerciële partij. Maar gelukkig lukte dat. “Verrassend vond ik de plooibaarheid van de mensen op weg naar een attitude die meer extern en commercieel gericht was. En het veroveren van andere provincies. Zelfs ‘wij uit het Zuiden, met die rare naamval’. Maar juist met die zachte G hebben we het hart van veel tussenpersonen veroverd.”
Het maatschappelijke gezicht blijft
Ook vandaag de dag zijn er nog tal van collega’s met ‘een zachte G’, zijn we maatschappelijk betrokken en kijken we naar het verhaal achter de hypotheekaanvraag. Ook in de tijd van Pierre Lemmens was mensen helpen aan een woning een van de speerpunten: “Natuurlijk werden we commerciëler, maar een eigen woning is zoveel meer dan stenen. Het is een plekje voor jezelf, een stukje veiligheid. Een eigen woning die op een verantwoorde manier is gefinancierd, betekent iets voor je gezondheid. Het geeft rust in je bestaan.”
Het winnen van het hypotheekproduct van het jaar met de ‘Pensioen Optimaal Hypotheek’, was een bevestiging dat BLG Wonen als een volwaardige hypotheekpartij werd gezien. “Met pensioen gaan betekende voor veel mensen een lager inkomen. Terwijl er op hun huis genoeg overwaarde zat. Ze moesten misschien hun woning verkopen om ook na hun pensioen een redelijk inkomen te hebben. Er moest een andere mogelijkheid zijn om met die overwaarde om te gaan”. Met de Pensioen Optimaal Hypotheek kregen mensen een nieuwe lening dat voor meer middelen tijdens hun pensioen zorgde. En ze konden in hun woning blijven wonen. Hierin waren we zeker de voorloper in de markt en hielden we tegelijkertijd ook de maatschappelijke betrokkenheid vast”, aldus Pierre Lemmens.
Het menselijke achter een hypotheek
Pierre Lemmens was er altijd voor zijn medewerkers: “Ik stond heel kort bij de mensen en kende iedereen wel bij naam en of diegene getrouwd was, kinderen had en welke hobby’s. Ik heb mijzelf nooit anders dan een ‘jong van mijn dorp’ gevoeld.”
Ook naar klanten toe had BLG Wonen een hele menselijke kant. “Ik denk dat wij, meer dan anderen, een sterk gevoel hadden voor 'professional judgement'. Wij keken net wat verder dan de regeltjes, hoe het wél kon. Uit de ‘nee-bak’ haalden wij posten om te kijken of er toch iets mogelijk was. Onze acceptanten hadden daar een hele goede kijk op. Ook kleine ondernemers kregen hierin meer aandacht. Als ik zag wat ze allemaal al hadden onderzocht en nagetrokken, had ik er wel vertrouwen in.”
Toekomst van BLG Wonen
Het menselijk denken, is toch wel de kracht achter BLG Wonen en mogen we volgens Pierre Lemmens ook in de toekomst niet uit het oog verliezen. “Ik denk dat met alle automatisering en digitale middelen, het menselijke vakmanschap altijd van groot belang blijft. Een machine rekent honderd keer sneller, maar met een persoonlijke aanpak raak je het hart van wat je aanbiedt als hypotheekverstrekker. Je moet het kunnen vertalen naar de persoonlijke situatie van een klant. En zorg ook dat mensen zelf achter hun keuze staan. Ze moeten nog jaren door met hun hypotheek en over een paar jaar geen spijt hebben van hun keuze.”