“No-nonsense, maatschappelijk betrokken en misschien iets te bescheiden”
Toen Soede in 2008 gevraagd werd om adjunct-directeur te worden bij – toen nog - BLG Hypotheken, was het nog een echt Limburgs bedrijf. “Het idee was dat ik de verbinding kon leggen tussen het zuiden en het westen, want SNS Bank was sinds de jaren negentig het moederbedrijf”, vertelt de directeur van BLG Wonen vanuit het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht. “Ik had namelijk in Noord-Limburg en Eindhoven gewerkt én gewoond. Mijn middelbare school- en studententijd heb ik doorgebracht in de omgeving van Utrecht. Op 1 januari 2008 ben ik begonnen en toen hebben we ook gelijk een woning gekocht nabij Roermond. We hadden een emigratiegevoel. Terug naar het zuiden.”
Het was echt een andere tijd, vertelt Soede die nog regelmatig op het kantoor van BLG Wonen in Sittard te vinden is. “Het gevoel was toen dat het hoofdkantoor, SNS Bank, alles wilde bepalen. BLG was ook toen al kwalitatief een goed bedrijf. Maar er was niet echt verbinding met de rest van de organisatie. Ik was rayondirecteur bij SNS geweest, dus kende het moederbedrijf. Het was mijn opgave om meer de verbinding te leggen.”
“Toen ik naar BLG ging, dacht ik over hypotheken, zoals ik over kopieermachines, dacht. Toevallig was een van mijn eerste banen het verkopen van die machines. Zoveel mogelijk ‘dozen schuiven’ was wat ik deed".Frank Soede, directeur BLG Wonen
Dozen schuiven
“Ik begon op de top van de markt. Overal ging het fantastisch. Op de aandelenbeurs, maar ook verkochten we hypotheken alsof het warme broodjes waren. Dat veranderde toen halverwege dat jaar de mondiale financiële crisis uitbrak. Dat is wel een van de meest bepalende momenten geweest in mijn carrière.
Toen ik naar BLG ging, dacht ik over hypotheken, zoals ik over kopieermachines, dacht. Toevallig was een van mijn eerste banen het verkopen van die machines. Zoveel mogelijk ‘dozen schuiven’ was wat ik deed. Maar na de financiële klap in de VS, die oversloeg naar Nederland, was het nog maar de vraag of we wel hypotheken konden aanbieden. En daar bleef het niet bij. SNS Reaal ging ten onder. Het geld dat nodig was om hypotheken te verstrekken was nagenoeg op. Samen met directeur Rein Wispelweij hebben we toen noodmaatregelen moeten treffen.” Soede weet na al die jaren zelfs nog naar welk dieptepunt het aantal hypotheekaanvragen daalde. “Dat waren er slechts zeven per dag. Dat is echt een fractie van wat we nu dagelijks binnenkrijgen.”
Crisis als kans
“Juist in die crisisjaren is het besef gekomen wie we eigenlijk zijn. Ik weet nog goed dat er een mapje in de kast stond van onze secretaresse. Ik meen dat het ‘1954’ heette, daar zaten de oprichtingsnotulen in. Die hebben Rein en ik erbij gepakt. En toen zeiden we: voor wie zijn we er eigenlijk? We zijn in die periode zonder funding even terug naar de basis gegaan. Wij concludeerden vrij snel dat we helemaal niet zijn opgericht om hypotheken te verstrekken. Sterker nog, in de oprichtingsakte kwam het woord ‘hypotheken’ niet voor. BLG was in het leven geroepen om mensen te laten wonen. We waren als Bouwfonds Limburgse Gemeenten een soort bemiddelingsorgaan om mijnwerkers aan woningen te helpen. Pas later zijn we hypotheken gaan verstrekken. Alleen in Limburg, hè? Met gemeentelijke funding, niet via de kapitaalmarkt.”
“We hebben van BLG Hypotheken toen BLG Wonen gemaakt. Terug naar de roots dus. Ondanks dat de productie enorm terugviel, zijn we wel in contact met ons netwerk van onafhankelijk adviseurs gebleven. Ook onze mensen die de hypotheken beoordelen, hebben we gewoon in dienst gehouden, ondanks dat er veel minder werk was. Dat is achteraf een goede zet geweest. Want nadat we in 2013 zijn genationaliseerd, konden we weer steeds meer hypotheken gaan verstrekken. Toen bleek dat in verbinding blijven met de adviseurs zich uitbetaalde. Het werd ons gegund en we hebben daarna een groeispurt laten zien.”
"Ik zeg wel eens gekscherend; het belangrijkste van een goede leider is dat hij niet teveel in de weg loopt."Frank Soede, directeur BLG Wonen
Niet in de weg lopen
Inmiddels was Soede in 2010 commercieel-directeur van BLG Wonen geworden. Hij zegt dat hij het als zijn taak ziet om ervoor te zorgen dat de organisatie een duidelijk doel voor ogen heeft. “Dat we een vlag aan de horizon hebben, dus dat we zorgen dat we weten waarvoor we op aarde zijn. En dat voor de rest veel uit het team zelf komt. Ik zeg wel eens gekscherend, het belangrijkste van een goede leider is dat hij niet teveel in de weg loopt."
No-nonsens
“Wij hebben bij BLG Wonen een werksfeer die over het algemeen prettig is en samenwerking koppelt aan resultaatgerichtheid. We zijn ook een beetje no-nonsense. Misschien soms een beetje te bescheiden. Op dat punt kunnen we nog leren. We zijn ‘down to earth’, aanspreekbaar voor klanten, adviseurs én medewerkers.”
“In de markt staan we nu bekend als een partij die veel kennis heeft en zich, als maatschappelijke geldverstrekker, bovendien druk maakt om de woontoegankelijkheid in Nederland. Innovatief dus. Daar ben ik bijzonder trots op.”