“BLG Wonen is er écht voor mensen, met oog voor vernieuwing”

BLG Wonen is verre van een vreemde voor Carla Muters, bestuurder van NHG (Nationale Hypotheek Garantie). Al bijna twintig jaar is ze bekend met de zeventigjarige jubilaris. “Bij BLG Wonen denk ik aan vernieuwing die de consument echt centraal stelt en het menselijke – doe maar normaal. Het zijn termen die anderen misschien ook gebruiken, maar het is bij jullie zeggen en doen.”


Wanneer was de eerste keer dat jouw pad en het pad van BLG Wonen elkaar kruisten?

“Dat moet 2005 zijn geweest, toen ik ging werken bij SNS. BLG was een van de hypotheeklabels die deze bank aanbood. Een paar jaar later ontmoette ik via management development trajecten bij SNS Frank Soede, die nu directeur van BLG Wonen is en met wie ik dus nog steeds contact onderhoud.”

Leefde de merknaam ook of waren het gewoon drie letters?

“BLG betekent Bouwfonds Limburgse Gemeente. Ik kom uit Limburg, dus ik had meteen een soort thuisgevoel bij het merk. Daarnaast heb ik sinds vorig jaar een hypotheek bij BLG Wonen. Destijds belde BLG Wonen mij allervriendelijkst voor een welkomstgesprek. In mijn herinnering was het dus toen en nu al een goed en leuk merk.”

Kun je uitleggen wat je verstaat onder goed en leuk?

“Dan betrek ik ook graag de samenwerking erbij tussen NHG en BLG Wonen. Die verloopt gewoon erg goed. BLG Wonen kijkt echt naar wat er aan de hand is in de markt, wat er speelt bij consumenten en wat daaraan kan verbeteren. De inmiddels beëindigde pilot ‘Duurhuur’, die we samen in 2022 zijn gestart, is daar zo’n voorbeeld van. Sommige grootbanken zouden in zo’n geval niet voor samenwerking kiezen, maar BLG Wonen doet dat bewust wel. Het vernieuwende aspect, vind ik ook een kant van wat er goed gaat. En dan is er de manier waarop. Met prettige mensen. Dus dat is gewoon leuk zakendoen.”

"Bij BLG Wonen denk ik aan vernieuwing die de consument echt centraal stelt, en het menselijke – doe maar normaal.”
Carla Muters, bestuurder Nationale Hypotheek Garantie

Onderscheidt BLG Wonen zich van andere hypotheekverstrekkers?

“Dat denk ik wel. Bij BLG Wonen denk ik aan vernieuwing die de consument echt centraal stelt, en het menselijke – doe maar normaal. Het zijn termen die anderen misschien ook gebruiken, maar het is bij jullie zeggen en doen.” En verder houdt BLG Wonen kennis niet voor zich, maar deelt dit met de buitenwereld.”

Goed wonen voor iedereen, dat is onze missie. In hoeverre maken we dat waar?

“Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Verhuurhypotheek, waarbij verhuurders gehouden zijn aan het puntenstelstel en dus niet te veel huur mogen vragen. Maar ook aan het opkomen voor duurhuurders. Ik noemde de pilot ‘Duurhuur’ al even. Ik vond het een geweldige initiatief. Zelfs in de verkiezingscampagne werd erover gesproken. Duurhuur is zo'n woord waar iedereen ook de emotie bij voelt. Het maakt ook gelijk duidelijk wat het probleem is waardoor veel mensen zich er iets bij kunnen voorstellen.

Jammer dat we de pilot vorig jaar voortijdig moesten beëindigen, maar dat had alles te maken met de gewijzigde marktomstandigheden. Daardoor is kopen veel duurder geworden. Tegelijkertijd was de winst van de pilot dat duurhuurders zich ervan bewust werden dat kopen wellicht toch een optie was. Bij BLG Wonen alleen hebben zich honderden duurhuurders gemeld die gewoon voor een reguliere hypotheek in aanmerking bleken te komen en de pilot-voorwaarden dus helemaal niet nodig hadden.

De pilot liet zien dat BLG Wonen er écht voor iedereen is. En ook voor wie het misschien net wat moeilijker heeft om een hypotheek te kunnen krijgen en wat extra hulp kan gebruiken.”

"Binnen de financiële sector en de hypotheeksector gaat de vernieuwing best langzaam. Als je kijkt naar het aanleveren van brondata of documenten, dat gaat nog bijna precies zoals twintig jaar geleden. Misschien zou BLG een goede partij zijn om wat meer die vernieuwing op gang te helpen. Want hoe helpen we consumenten nou echt?"
Carla Muters, bestuurder Nationale Hypotheek Garantie


En wat kan BLG Wonen beter doen?

“Ik zou het interessant vinden als de samenwerking nog meer wordt gezocht. Bijvoorbeeld op het thema verduurzaming of klimaatrisico’s bij het financieren van woningen. En nog meer kunnen betekenen om dat goed wonen voor iedereen waar te maken. Ik denk dat we kunnen leren door te doen en niet alleen erover te praten. Misschien is er wel een soort experimenteerruimte nodig. Met de gedachte dat wat we daaruit leren ook op grotere schaal nuttig is.

Binnen de financiële sector en de hypotheeksector gaat de vernieuwing best langzaam. Als je kijkt naar het aanleveren van brondata of documenten, dat gaat nog bijna precies zoals twintig jaar geleden. Misschien zou BLG een goede partij zijn om wat meer die vernieuwing op gang te helpen. Want hoe helpen we consumenten nou echt?

We hebben in het verleden wel eens gezegd dat er een persoonlijk financieel platform zou moeten zijn. Waar je maar één keer een geboorte of scheiding hoeft te melden, zodat dit in al je financiële producten automatisch wordt verwerkt. Waar je ook overzicht hebt én handelingsperspectief. Dat zou natuurlijk enorm veel vragen van veel partijen. Daarnaast zijn er ook commerciële belangen. Desondanks denk ik dat dit een hele mooie ontwikkeling voor consumenten zou zijn.

Wij initiëren het gesprek over de hypotheek van de toekomst. Niet om het morgen al helemaal anders te gaan doen, maar wel om te kijken wat de scenario’s zijn. Een interessante gedachte vind ik een meer flexibele hypotheek die beter meebeweegt met een leven.”

Voor welke maatschappelijke opgave staat BLG Wonen de komende zeventig jaar?

“Zeventig jaar vooruit kijken, dat is wel heel lang. Al is verder vooruitkijken wel heel belangrijk. Zeker door alle technologische ontwikkelingen, waardoor er steeds meer mogelijk is. Zeker is dat de behoefte aan woningen de komende jaren gigantisch is. Zowel BLG Wonen als NHG bouwen geen woningen. Maar we kunnen wel kijken hoe we bestaande woningen of bestaande gebouwen beter kunnen benutten. En waar kunnen we misschien toch de bouw stimuleren omdat we de financiering vereenvoudigen?

En dan is er nog een ander urgent probleem dat de komende jaren nog wel even blijft spelen. Er zijn nog altijd veel consumenten met slechte energielabels, die letterlijk in de kou zitten en niet het geld hebben om te verduurzamen. Of die niet weten hoe ze verduurzaming moeten aanpakken. Het zou mooi zijn als we die groep de komende jaren gezamenlijk kunnen helpen.”

Lees meer interviews