“Veel adviseurs kwamen de hypotheekaanvragen gewoon langsbrengen op kantoor”

BLG Wonen 70 jaar: interview met oud-collega Peter Janssen

Oud-collega Peter Janssen begon in de jaren ‘90 als ‘dossierhaas’ bij BLG Wonen. Na 22 jaar nam hij als marketeer afscheid. En maakte hij in het Limburgse Elsloo met zijn vrouw hun droom waar: een eigen B&B. Hij kijkt nog altijd terug op een hele mooie tijd bij BLG Wonen, waarin hij veel kansen kreeg en vrienden heeft gemaakt. Lees hier het verhaal van Peter.

Hoe ben je ooit begonnen bij BLG Wonen?

“Ik ben in 1996 bij BLG Wonen in Geleen begonnen als uitzendkracht, als ‘dossierhaas’. Ik moest de papieren hypotheekdossiers, die hoog opgestapeld lagen tegen de wand, in kaart brengen en vastleggen in Excel. Zo wisten we waar welk dossier was en wie het in zijn bezit had. Als de Servicedesk (de huidige Voorbespreekdesk) een dossier nodig had, belden ze mij en moest ik dat dossier komen brengen”.

Hoe verliep je carrière daarna?

“Na een half jaar kreeg ik een detacheringscontract voor 3 jaar bij DSM aangeboden . Met die aanbieding ben ik naar mijn leidinggevende gestapt en gevraagd of ik in dienst kon komen bij BLG Wonen. Ik wilde graag blijven. Maar ze konden mij geen contract aanbieden. Toen ben ik naar DSM gegaan. En heel toevallig zaten zij toen in het pand waar BLG Wonen nu haar kantoor heeft. Na een maand of 5 belde BLG Wonen met de vraag of ik toch terug wilde komen. Ik had een goede indruk gemaakt en ze wilden me een kans geven. Ik kreeg een soort stage aangeboden bij de Servicedesk. Binnen een jaar had ik al mijn benodigde papieren en was ik een volwaardig medewerker”.

Marketing

“Ik wilde eigenlijk meer richting marketing. Na ongeveer vijf jaar kreeg ik de kans om de stap te maken naar de marketingafdeling. Ik deed daar van alles. Van het organiseren van evenementen tot productontwikkeling. Ik was verantwoordelijk voor de adviseursdagen van BLG Wonen en regelde daarvoor bijna alles. Accommodatie, uitnodigingen, sprekers, zangeressen, badges, enzovoort. Op die dagen bedankten we de adviseurs voor een goede samenwerking”.

Welk gevoel roept BLG Wonen bij je op?

“Trots. Nog steeds. Ik heb veel mogelijkheden gekregen om carrière te maken en door te groeien. Ik had een HEAO-diploma in een commerciële richting en wilde graag het marketingvak in. En die kans heb ik gekregen en gegrepen. En daar ben ik BLG Wonen dankbaar voor. Én ik heb mijn hypotheek nog steeds bij BLG Wonen”.

"Soms zat de klant al binnen drie dagen bij de notaris voor het passeren van de hypotheek. Veel adviseurs uit de regio kwamen de hypotheekaanvragen gewoon langsbrengen".
Oud-collega Peter Janssen aan het woord

Wat is je het meest bijgebleven uit je beginjaren bij BLG Wonen?

“Vroeger ging alles handmatig. Maar het verwerken van een hypotheekaanvraag ging heel snel. Soms zat de klant al binnen drie dagen bij de notaris voor het passeren van de hypotheek. Veel adviseurs uit de regio kwamen de hypotheekaanvragen gewoon langsbrengen. Andere gingen per post en duurden daardoor wat langer. We zaten allemaal bij elkaar. Je zat ‘bovenop’ een dossier. Ik liep met een dossier in de hand naar een voor-acceptant. Vervolgens naar de acceptant. Die keurde alle stukken goed. En via na-acceptatie en beheer kwamen de gelden bij de notaris en kon de klant langskomen voor het passeren van de akte.

Dat kan nu niet meer. Er is veel meer regelgeving, aanpassingen van normen en voorwaarden. Tegenwoordig duurt een aanvraag denk ik langer dan vroeger, door alles wat er bij komt kijken en waar je aan moet denken. Ik denk niet dat ik dat werk nu nog zou willen doen met al die regels en veranderingen”.

Heb je BLG Wonen en jouw werk in die 22 jaar zien veranderen?

“Op het gebied van automatisering en digitalisering veranderde er in die 22 jaar veel. Maar ook in de manier van werken. De overgang naar SNS, later de Volksbank, was soms best lastig. Bij ons was alles goed geregeld. Dat was bij SNS niet altijd zo. Ik ging in die flow mee, maar sommige collega’s hadden het daar moeilijk mee.

Op een gegeven moment werd de standplaats van het marketingteam Utrecht (hoofdkantoor de Volksbank) in plaats van Geleen. Dat bracht ook wel een verandering in werk en sfeer met zich mee. Ik zag mezelf toen als het kleine jongetje uit een boerendorp dat naar de grote stad ging. Ik was een stille en moest toen wel wennen aan een andere mentaliteit. Daar moet je mee om kunnen gaan”.

Verschillende directeuren

“Ik begon toen Pierre Lemmens directeur was. Ik weet nog goed dat het altijd ‘Meneer Lemmens’ was. Geen ‘Pierre’. Maar Pierre was er altijd voor de mensen. Hij kwam taart brengen als we aan het overwerken waren. En hij vierde altijd alle successen met ons. Later nam Rein Wispelweij het stokje van Pierre over. Die was toegankelijker. Het was het altijd ‘je’ en ‘jij’. En daar waar Pierre met zijn neus in een dossier dook om zelf te kunnen zien of een hypotheek verantwoord was of niet, vertrouwde Rein volledig op de kennis en het advies van zijn collega’s”.

"De Servicedesk was in mijn tijd uniek. Daar zaten mensen die fulltime beschikbaar waren voor de adviseur om hypotheekaanvragen te bespreken. En te kijken wat er (wel) mogelijk was. We gingen ook in gesprek met de adviseur om het verhaal achter een hypotheekaanvraag te horen".
Oud-collega Peter Janssen aan het woord over zijn tijd bij BLG Wonen

Hoe zag jij de maatschappelijke missie van BLG Wonen terug in jouw tijd?

“Het maatschappelijke dat er vanuit 1954 al in zat – wonen mogelijk maken voor de mijnwerkers in Limburg – heeft er altijd in gezeten. De Servicedesk was daarin in mijn tijd uniek. Daar zaten mensen die fulltime beschikbaar waren voor de adviseur om hypotheekaanvragen te bespreken. En te kijken wat er (wel) mogelijk was. We gingen ook in gesprek met de adviseur om het verhaal achter een hypotheekaanvraag te horen. De adviseur is en was heel belangrijk voor BLG Wonen, maar wij verloren nooit - en dat doet BLG nog steeds niet - de eindklant uit het oog”.

Wat krijg je mee van de huidige woningmarkt?

“We houden de ontwikkelingen op de woningmarkt wel een beetje in de gaten. Onze kinderen zijn nog vrij jong, maar we denken wel eens na over de toekomst. En dan hebben we het voordeel dat we van een deel van onze B&B woonruimte kunnen maken voor een van onze kinderen. Mocht dat noodzakelijk zijn. We weten niet hoe de situatie over tien jaar is. Dus daar moeten we misschien wel rekening mee houden”.

Hoe kijk je terug op 22 jaar BLG Wonen?

“Ik heb een hele mooie tijd gehad bij BLG Wonen. Van wijnfeesten aan de Moezel tot maandborrels in de kelder in Geleen op de laatste vrijdag van de maand. Van adviseursdagen met burgemeesters tot eerste hulp verlenen als Bedrijfshulpverlener. Ik heb ook veel vrienden gemaakt binnen BLG Wonen waar ik nog steeds contact mee heb. Veel (oud-)collega’s wonen ook in de buurt, dus ik kom ze nog regelmatig tegen.

Ik had mijn BLG-tijd voor geen goud willen missen. Het BLG-gevoel dat ik heb ervaren, blijft me altijd bij. De samenwerking, de korte lijntjes, de vriendschappen. Iedereen had alles voor elkaar over. Voor de adviseur en voor de klant. We stonden ook open voor de ideeën en feedback van adviseurs. We hebben bijvoorbeeld de Recreatiehypotheek ontwikkeld, na een idee van een adviseur”.

Wat heb je meegenomen uit je BLG Wonen-tijd in je huidige werk?

“Ik kreeg wel eens terug uit beoordelingsgesprekken dat ik niet ondernemend was. En die heb ik meegenomen. Wij hadden onze B&B negen maanden open toen corona uitbrak. Toen moest ik wel ondernemend en creatief zijn. We gingen op zoek naar andere mogelijkheden voor onze B&B, zoals een ontbijtservice en een vergaderruimte. En ik zocht contact met andere bedrijven om samen te werken. Iets wat er vroeger niet was, moest ik nu noodgedwongen doen”.

Wat wens je ons de komende 70 jaar toe?

“Nog 70 jaar er bij! Als BLG Wonen goed is voor haar klanten, adviseurs en collega’s dan ben je er over 70 jaar ook nog steeds. En maak je de 100 jaar makkelijk vol. Er is niet veel veranderd sinds 1954. Nog steeds maken jullie woonwensen mogelijk. Toen vanuit een nood voor de mijnwerkers en nu is die nood er nog steeds, vooral voor starters. Zolang je daar aandacht voor hebt, wens ik jullie nog 70 jaar toe”.

Terug naar het blogoverzicht