"Als je een lange en duurzame relatie aangaat, weet je wat je aan elkaar hebt”
Sinds wanneer ben je werkzaam bij Van Dijk Verzekeringen en vanaf wanneer werk je met BLG Wonen samen?
"Ik ben bij Van Dijk begonnen op 1 mei 2008. Daarvoor heb ik bijna 6 jaar bij Optima gewerkt als hypotheekacceptant. Nadat ik was begonnen bij Van Dijk wilde ik graag rechtstreeks zaken met BLG Wonen kunnen doen. Gelukkig kon dit ook direct geregeld worden."
“We hebben, onder andere door regelgeving en strengere diploma eisen, de markt zeker eerlijker gemaakt.”Hypotheekadviseur Sebastiaan van der Linde
Hoe ervaar je het werken van toen vergeleken met nu?
"De hypotheekmarkt zag er twintig jaar geleden heel anders uit. Hypotheekaanvragen verliepen bijvoorbeeld nog via de fax, en veel berekeningen maakten we nog handmatig. Bovendien werkten we toen nog standaard met provisies in de branche. Sindsdien is er veel veranderd op het gebied van transparantie, kennis en kunde. We hebben, onder andere door regelgeving en strengere diploma eisen, de markt zeker eerlijker gemaakt.
Het afschaffen van die provisies op hypotheken is goed een voorbeeld van een grote verandering. Toen ik bij Van Dijk startte, begon ook meteen de transparantie over provisies. We vonden dat een zeer positieve ontwikkeling. Ik was er persoonlijk ook voorstander van: klanten beter laten zien wat je voor hen doet. Ik denk dat de toegenomen transparantie een positieve invloed heeft gehad op de markt en ook op ons imago. Ook BLG Wonen is de afgelopen 20 jaar professioneler geworden, vind ik. We zijn met z'n allen selectiever geworden om zo meer kwaliteit te kunnen bieden in onze producten en dienstverlening."
Wat komt er bij je op als je aan BLG Wonen denkt?
"BLG Wonen onderscheidt zich echt door de menselijke benadering. Dat is het eerste waar ik aan denk, nog voor ik bijvoorbeeld aan een hypotheekproduct denk. Het gaat bij jullie om de menselijkheid. Er zijn bij BLG Wonen ook veel medewerkers die er al lang werken. Dan bouw je ook echt een band op, met oprechte interesse in elkaar. Verder zijn jullie goed bereikbaar. Een chat-functie werkt vaak prima, maar soms wil ik iemand aan de telefoon spreken. Dat kan met jullie heel goed. Het is zonde als bepaalde afdelingen of mensen met specifieke kennis moeilijk bereikbaar zijn. Er zijn altijd lastige dossiers die je af en toe moet bespreken als je zaken met elkaar doet. Het hoeft lang niet altijd de laagste rente te zijn; kwaliteit is ook echt belangrijk.
"Wij willen streven naar een duurzame relatie met onze cliënten en onze relaties, en die hebben wij zeker met jullie. Als je een lange relatie aangaat, weet je wat je aan elkaar hebt."Hypotheekadviseur Sebastiaan van der Linde
Net als BLG Wonen zijn wij bij Van Dijk ook heel menselijk. Dat vinden we enorm belangrijk. Wij zijn daarom altijd kritisch als het gaat om een samenwerking. Dus als iets niet helemaal lekker loopt, dan horen partijen het van ons. Maar als het wel goed gaat, komen wij ook graag langs met bijvoorbeeld taart. Wij willen streven naar een duurzame relatie met onze cliënten en onze relaties, en die hebben wij zeker met jullie. Als je een lange relatie aangaat, weet je wat je aan elkaar hebt."
Hoe ga je om met ervaringen die minder goed lopen in de relatie?
"Voor zaken die minder goed lopen is een respectvolle, kritische houding naar elkaar belangrijk. Het is altijd een groepsdialoog. We moeten goed met elkaar in gesprek kunnen blijven. Als er minder prettige ervaringen zijn, is het goed om deze te bespreken. Dit moet opbouwend zijn, en dan kunnen we daarna weer verder."
Onze missie is 'Goed wonen voor iedereen'. In hoeverre vind je dat we die missie ook echt waarmaken?
"BLG Wonen roept niet zomaar van alles, maar zet ook echt door. Een voorbeeld is de pilot om duurhuurders aan een woning te helpen. Daar was ik al heel vroeg bij betrokken. Het ging niet altijd even makkelijk en dat was frustrerend, maar het benadrukt nogmaals het belang van goede communicatie naar elkaar. Waarom werkt het niet? Wat kunnen we veranderen? Dat hebben we gedaan en daardoor hebben we een aantal dossiers vanuit duurhuur kunnen realiseren. En ook belangrijk: we hebben uiteindelijk een heel aantal mensen gewoon binnen het (normale) maatwerk kunnen helpen."
Waar kunnen geldverstrekkers nog verbeterslagen maken in de relatie richting adviseurs?
"Wij als adviseurs maken richting onze klanten beloftes op basis van de kennis die we ontvangen vanuit geldverstrekkers. Stabiliteit is daarbij belangrijk: communiceer bijvoorbeeld doorlooptijden snel en duidelijk.
Als ik naar de hele markt kijk, zou ik alle geldverstrekkers willen oproepen om eens bij elkaar te zitten en te praten over bijvoorbeeld verduurzaming. Dit onderwerp is belangrijk, zowel voor klanten als voor geldverstrekkers. Het is echter ook een onderwerp waarin het relatief lastig is om passend advies over te geven, omdat de mogelijkheden bij banken erg verschillen. Meer eenvoud in dit aanbod zou de advisering kunnen versterken."
BLG Wonen bestaat dit jaar 70 jaar. Wat wens je ons de volgende 70 jaar toe?
"Al het goeds natuurlijk om te beginnen, maar dat geldt denk ik voor iedere langere relatie. En hou vooral de identiteit van BLG Wonen echt vast! De Limburgse gezelligheid, mét respect voor elkaar. Dat vind ik heel belangrijk. Ik vind jullie gewoon een hele mooie menselijke club die ook met regelmaat een stapje verder wil gaan in een dossier met een goede onderbouwing en goede moraliteit.
Soms kun je een beetje struikelen met elkaar. Als je elkaar daarna weer opraapt en weer doorgaat, denk ik dat BLG Wonen echt nog een hele mooie tijd voor zich heeft."