"Er zijn nog steeds korte lijntjes tussen acceptanten, rayonmanagers en mij als adviseur"

BLG Wonen 70 jaar: interview met adviseur Chris Cremers

Chris Cremers (51), hypotheekadviseur bij BSB Verzekeringen, werkt al meer dan 30 jaar in de financiële sector. En minstens net zo lang kent hij BLG Wonen. Hij geeft zowel verzekerings- als hypotheekadvies. “Je moet soms puzzelen, inventief zijn en met mensen meedenken.” In het kader van ons 70-jarig bestaan spraken wij Chris over hypotheekadvies en natuurlijk BLG Wonen.


De afgelopen jaren heeft Chris zich voornamelijk gericht op het geven van hypotheekadvies. “De laatste 10 jaar ben ik, mede door de veranderende markt, vooral hypotheekadviseur. Ik vind zelf dat dit jasje mij goed past; geen dag is hetzelfde en ik spreek steeds andere mensen met ieder hun eigen uitdaging.” Chris heeft veel plezier in zijn werk, ook al is de werkdruk hoog in een overbelaste woningmarkt en met steeds veranderende wet- en regelgeving.

“Je moet soms puzzelen, inventief zijn en met mensen meedenken,” vertelt hij. Volgens hem helpt het enorm wanneer je een vast aanspreekpunt hebt: “Vroeger ging ik letterlijk met mijn dossier in de hand met de auto naar het kantoor van BLG Wonen. Hoewel dit in theorie bij BLG Wonen nog steeds zou kunnen, hebben we hier tegenwoordig digitale oplossingen voor. Het spreekt echter wel voor BLG Wonen, dat dit kan en dat er nog steeds korte lijntjes zijn tussen acceptanten, rayonmanagers en mij als adviseur. Ik kan altijd een acceptant bellen om een dossier te bespreken.”

“Er zijn maar weinig partijen waar je met uitzonderingen terecht kunt. Als adviseur wil je nét even over dat acceptatiekader heen kijken. Wat kunnen we samen betekenen voor de klant, binnen de kaders van wet- en regelgeving?”
Hypotheekadviseur Chris Cremers

De grootste uitdaging? Ondanks de krapte op de woningmark, zoveel mogelijk mensen helpen. De zogenoemde ABC’tjes zijn er volgens Chris niet meer. Of het nu gaat om een starter, ondernemer of doorstromer; elk dossier heeft wel extra aandacht nodig. “Er zijn maar weinig partijen waar je met uitzonderingen terecht kunt. Als adviseur wil je nét even over dat acceptatiekader heen kijken. Wat kunnen we samen betekenen voor de klant, binnen de kaders van wet- en regelgeving?”. Een vertrouwd contactpersoon waar je even mee kunt sparren over een dossier, is dan ook erg belangrijk voor hem. “En eerlijk is eerlijk; als echte Limburger is de mogelijkheid om een te dossier bespreken in het Limburgs dialect mooi meegenomen, toch?”

De Limburgse oorsprong van BLG Wonen blijft voor Chris herken- en voelbaar, ondanks de gedeeltelijke centralisatie onder de paraplu van de Volksbank in Utrecht. Waar het kantoor in Geleen vroeger bij hem om de hoek gevestigd was, is dit nu nét iets verder gelegen in Sittard. “Ik spreek letterlijk en figuurlijk dezelfde taal als veel mensen bij BLG Wonen. Door de jaren heen zijn er meer werknemers bijgekomen die het Limburgs niet spreken, maar ik vind dat wel nog steeds een pré. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet graag spreek met acceptanten die géén Limburgs spreken,” vertelt hij lachend. Ook de (informele) bijeenkomsten die BLG Wonen organiseert typeren de Limburgse oorsprong van de organisatie. Chris: “Wielrennen, borrelen, de adviseursdagen, je ziet en spreekt elkaar toch even in een andere setting”.

Betrouwbaar, kwaliteit en duidelijkheid

Door de krapte op de woningmarkt signaleert Chris ook een positieve verandering; er blijven minder partijen over die een hogere kwaliteit bieden. “Waar er voorheen een drukbezette oversluitmarkt was die bestond uit betrouwbare partijen en steeds meer rotte appels, zijn er nu door het opdrogen van deze markt voornamelijk betrouwbare en kwalitatieve partijen overgebleven”. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan bij Chris en bij BSB Verzekeringen hoog in het vaandel. “Voor mij is duidelijkheid belangrijk. Over de soorten en hoeveelheid stukken, maar ook over bepaalde processen. Daarnaast vind ik het prettig als een geldverstrekker meedenkt. Zo kreeg ik vanmorgen nog een bericht van jullie over een aanpassing van het renteaanbod: zo merk je wel dat jullie meedenken. Zowel met mij, als met mijn klanten.”

“Je hebt te maken met het inkomen van klanten en met een onderpand. Uiteindelijk moeten beide voldoen aan de eisen van de geldverstrekker. Dat komt soms wel eens met elkaar in conflict in de huidige tijd waarin veel gevraagd wordt vanuit de wetgevende macht.”
Hypotheekadviseur Chris Cremers

Naast het vinden van een ‘normale’ woning, blijft ook het financieren van bijzondere koopconstructies een grote uitdaging. “Je hebt te maken met het inkomen van klanten en met een onderpand. Uiteindelijk moeten beide voldoen aan de eisen van de geldverstrekker. Dat komt soms wel eens met elkaar in conflict in de huidige tijd waarin veel gevraagd wordt vanuit de wetgevende macht. Denk hierbij aan een constructie als de zogeheten ‘kangoeroewoning’, waar kinderen bijvoorbeeld voor hun ouders zorgen met ieder hun eigen woning op één perceel.”

Kangoeroewoning

Chris denkt dat de kangoeroewoning een oplossing is voor diverse klanten en dat deze ontwikkeling de komende tijd zal doorgroeien. “Voor een dergelijke constructie hoef je niet bij elke bank aan te kloppen. BLG Wonen denkt hierin wél mee. Aan de voorkant kunnen we niet alleen bespreken in hoeverre een inkomen toereikend is máár ook of het onderpand kan voldoen. Andere banken kunnen het inkomen redelijk inschatten, maar als deze later in het proces alsnog afwijst omdat het onderpand niet voldoet, is de klant verder van huis. Als adviseur proberen we dit aan de voorkant al te voorkomen, maar dan moet een bank wel meewerken. Een geldverstrekker die meedenkt, is daarom erg belangrijk. Juist in situaties die nét anders zijn dan de standaardaanvragen.” En die situaties? Die komen steeds vaker voor.

Chris hoopt dat BLG Wonen de komende zeventig jaar door blijft gaan op de huidige koers, met aandacht voor persoonlijk contact, het toegankelijker maken van de woningmarkt en kijken naar wat er wél mogelijk is. En dat persoonlijke contact? Dat mag wel mogelijk blijven, al dan niet, in het Limburgs dialect.

Lees meer interviews voor BLG Wonen 70 jaar