6 tips voor de belastingaangifte als huiseigenaar
Tip 1: Nieuwe hypotheek afgesloten? Geef de kosten op bij de belastingaangifte
Heb je vorig jaar een huis gekocht en daarvoor een nieuwe hypotheek afgesloten? Dan heb je natuurlijk ook kosten gemaakt. Een deel van deze kosten mag je aftrekken van je inkomsten in de aangifte over dat jaar. Bijvoorbeeld de kosten voor het opmaken van de hypotheekakte en de hypotheekadvieskosten. Dat is mooi meegenomen!
Bekijk het overzicht van de aftrekbare kosten
Tip 2: Hypotheekrenteaftrek aanvragen. Hoe zat het ook alweer?
Als je een eigen huis hebt, mag je de rente die je over de hypotheekschuld betaalt onder bepaalde voorwaarden aftrekken van je inkomen. Deze regeling heet de hypotheekrenteaftrek. Je krijgt dan een deel van je hypotheekrente terug.
Meer over de hypotheekrenteaftrek
Tip 3: Woning verkocht? Let op de bijleenregeling
Als de opbrengst van je woning hoger is dan je openstaande hypotheekschuld, heb je overwaarde. De overwaarde moet je in principe gebruiken voor het kopen van je volgende koopwoning. Doe je dat niet, dan treedt de bijleenregeling in werking. Dan mag je over het bedrag van de overwaarde geen hypotheekrente aftrekken. Meer weten over deze regeling en hoe je bijvoorbeeld de overwaarde op je huis berekent?
Tip 4: Dit jaar gescheiden? Er zijn verschillende mogelijkheden voor belastingaangifte
Wist je dat je in het jaar dat je uit elkaar gaat nog als fiscale partners aangifte kan doen? Het hoeft niet, maar is vaak wel gunstiger. Na het jaar van de scheiding zijn er verschillende situaties mogelijk. Je bepaalt samen wie welk deel aangeeft voor de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait.
Meer over scheiden en je hypotheek
Tip 5: Vergeet het bouwdepot niet bij een verbouwing of nieuwbouwhuis
Als je een nieuwbouwhuis hebt gekocht mag je, vanaf het moment dat je de koop- of aanneemovereenkomst hebt getekend, de bouwrente aftrekken. Ook de eerste 6 maanden na het afsluiten van een lening voor een verbouwing kun je de rente en kosten in box 1 aftrekken. Na een half jaar trek je in box 1 de ontvangen rente af van de betaalde rente.
Deze regelingen gelden tot maximaal twee jaar na het afsluiten van het bouwdepot of de overeenkomst. En alleen als je het bouwdepot gebruikt voor je nieuwbouwhuis of voor de verbetering van je huidige huis. Check of je declaratie voldoet aan de eisen van de Belastingdienst voor renteaftrek.
Meer over het aftrekken van bouwdepotrente
Tip 6: Zorg dat je gegevens actueel zijn en controleer ze goed
BLG Wonen is wettelijk verplicht om je financiële gegevens door te geven aan de Belastingdienst. Handig, want daardoor zijn de gegevens alvast voor je ingevuld in de belastingaangifte. Controleer ze goed en vul de missende gegevens aan. Houd je jaaroverzicht van BLG Wonen erbij. Deze vind je terug in Mijn BLG of onze app bij ‘Zelf regelen’, en dan ‘Documenten’. Heb je geen account? Dan sturen we het jaaroverzicht ook per post op naar het adres dat bij ons bekend is.
Kom je er niet uit?
Al met al zijn er best veel (ingewikkelde) termen en zaken om rekening mee te houden. Zeker als je vorig jaar voor het eerst een huis hebt gekocht, kan alles nog nieuw voor je zijn. Het is misschien iets meer werk, maar als je goed oplet kan het ook voordeel opleveren. Kom je er niet uit? Of wil je dat er voor de zekerheid toch iemand mee kijkt? Vraag het dan aan je financieel adviseur. Hij of zij kan je op weg helpen of de aangifte voor je doen. Hiervoor worden wel kosten in rekening gebracht. Het tarief verschilt per adviseur.