Spelregels bouwdepot
Spelregels BLG Wonen
1. Looptijd bouwdepot
Als je gaat verbouwen heeft het bouwdepot een looptijd van 1 jaar voor bestaande bouw en nieuwbouw. Na 1 jaar wordt de looptijd automatisch met 12 maanden verlengd. Je ontvangt hierover een brief van ons. Na 2 jaar wordt het bouwdepot automatisch beëindigd.
Bouwdepot verlengen
Indien nodig is het mogelijk na 2 jaar je bouwdepot onder voorwaarden eenmalig te verlengen met maximaal nog 1 jaar. Let op: geef dit op tijd aan vóór de 24 maanden zijn verstreken. Een verzoek tot verlenging van je bouwdepot kun je onder vermelding van je bouwdepotnummer bij ons per e-mail indienen: bouwdepot@blg.nl. Als het bouwdepot na 2 jaar automatisch is beëindigd, kunnen wij dit niet meer ongedaan maken.
2. Factuur bouwdepot nog betalen?
Moet je de factuur nog betalen? Stuur de factuur of kassabon mee bij het indienen van je bouwdepotdeclaratie. We betalen de factuur direct uit aan je leverancier (het IBAN-nummer dat op de factuur staat). Bij een lange levertijd, bijvoorbeeld bij keuken- en badkamerinstallaties, betalen we CBW-erkende leveranciers 14 dagen voor de levering. Een factuur van niet CBW-erkende leveranciers betalen we 5 dagen voor de leverdatum. Vermeld daarom bij ’omschrijving’ de leverdatum.
Buitenlandse facturen
Uitbetaling van buitenlandse facturen zijn toegestaan onder de volgende voorwaarden:
- De facturen moeten in het Nederlands, Engels of Duits zijn opgesteld.
- Het factuurbedrag moet in euro's zijn vermeld.
- Het geld wordt overgemaakt naar het IBAN nummer van de leverancier.
- De facturen voldoen aan de vormeisen die wij aan een nota stellen waarbij KvK nummer en BTW een buitenlandse equivalent mogen zijn.
3. Bedrag zelf voorgeschoten?
Heb je het bedrag van een factuur zelf voorgeschoten? Stuur een kopie van de factuur op naam of de kassabon + betaalbewijs (kopie bankafschrift of bon van pinbetaling) mee bij het indienen van je bouwdepotdeclaratie. We betalen uit op de incassorekening van uw BLG Wonen Hypotheek.
4. Vooruitbetalen uit je bouwdepot
Het is mogelijk vooruit te betalen uit je bouwdepot. We hebben altijd een factuur nodig waar op staat hoeveel je moet betalen.
- Aanbetalen mag tot maximaal € 5.000. Bij badkamers en keukens mag je maximaal 15% van het aankoopbedrag aanbetalen tot € 5.000.
- Bij keukens en badkamers is het gebruikelijk dat de goederen worden geleverd en een dag later pas worden geïnstalleerd. Het bedrijf wil dan graag al een bedrag ontvangen voor de geleverde goederen. Dit bedrag kunnen we uitkeren vanuit het bouwdepot.
- Het bedrag dat overblijft en na een installatie betaald moet worden, is geen vooruitbetaling. Maar soms moet je op de dag van levering dat bedrag betalen. Je moet die rekening dan wel van tevoren bij ons indienen. Dan betalen wij vanuit het bouwdepot.
5. Factuurdatum mag niet ouder zijn dan 6 maanden
De factuur(datum) of de datum van een kassabon mag bij indienen van de bouwdepotdeclaratie niet ouder zijn 6 maanden. Heb je een hypotheek met NHG? Dan mag de datum van de factuur bij indienen niet ouder zijn dan 6 maanden en mag de factuurdatum niet vóór de aanvraagdatum van de hypotheek liggen.
6. Kwaliteitsverbetering
De zaken die je declareert moeten bijdragen aan kwaliteitsverbetering van de woning. Hier bedoelen we mee: het herstel van achterstallig onderhoud en verbetering en/of uitbreiding van de woning. Het herstel of de verbetering moet deel uitmaken van de woning. Of deze kunnen niet van de woning gescheiden worden zonder dat de woning beschadigd wordt. Denk bijvoorbeeld aan inbouwapparatuur in de keuken, schilderwerk aan de binnen- en buitenkant, isolatiematerialen, (onderdelen van) de verwarmingsinstallatie, dubbel glas, zonwering en luiken aan de buitenkant van de woning, plavuizen of tuinaanleg.
Declareer je facturen of kassabonnen waarop ook aankopen staan die niet onder kwaliteitsverbetering vallen? Streep deze door en haal ze af van het totaalbedrag op de facturen of kassabonnen.
Heb je vragen? Lees hier meer over het bouwdepot of neem contact op met jouw adviseur.
Spelregels Belastingdienst
Je bouwdepot of verbouwingsdepot vallen in principe onder je vermogen in box 3. Je mag een bouwdepot tijdelijk in box 1 plaatsen:
- Zowel bij nieuwbouw als een verbouwing tot 2 jaar na het tekenen van de koopovereenkomst.
- Bij een verbouwing mag je de eerste 6 maanden de betaalde rente en kosten aftrekken in box 1 zonder deze te verrekenen met de rente die je hebt gekregen. Na een half jaar trek je in box 1 de ontvangen rente af van de betaalde rente.
- Bij nieuwbouw mag je alleen het verschil tussen de betaalde rente en kosten en de ontvangen rente aftrekken in box 1.
Belastingaangifte
Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw belastingaangifte. De Belastingdienst kan je altijd vragen om te bewijzen waar je het bouwdepot voor gebruikt hebt. Bewaar daarom alle rekeningen en bonnen die te maken hebben met de verbouwing. Wij controleren niet of jouw declaratie voldoet aan de fiscale eisen voor renteaftrek. Meer informatie vind je op de website van de Belastingdienst.