Bedrijfshypotheek aanvragen: stappenplan
Op deze pagina:
Stap 1: maak een afspraak met een onafhankelijke adviseur
Voordat je een (nieuw) bedrijfspand koopt voor je onderneming, wil je misschien graag weten wat je hypotheekmogelijkheden zijn. Zodat je gerichter op zoek kunt naar een passend bedrijfspand. Wij werken samen met een netwerk van ruim 3.000 onafhankelijke hypotheekadviseurs die klaar staan om al jouw vragen te beantwoorden en met je mee te kijken naar je financiële mogelijkheden. Klaar om een eerste afspraak te maken? Vul via de button hieronder je gegevens in en wij brengen je in contact met een adviseur bij jou in de buurt:
Maak een afspraak
Stap 2: het oriëntatiegesprek
Tijdens een eerste – en vaak vrijblijvend en gratis – gesprek, bespreek je met de adviseur jouw situatie en wensen. Om in kaart te brengen of de Bedrijfshypotheek bij jou past, stelt de adviseur een aantal vragen. Zoals:
- Heb je al een pand op het oog? Is het bestaande bouw of nieuwbouw?
- Hoe lang ben je al ondernemer? En in welke branche?
- Voor welk bedrag verwacht je een pand te kopen?
- Heb je voldoende eigen middelen om de eigen inbreng en kosten koper te financieren?
- Is het pand voor eigen gebruik of (deels) voor de verhuur?
Verder is het goed om alle informatie en voorwaarden voor het aanvragen van een Bedrijfshypotheek nog eens goed door te lezen op onze webpagina van de Bedrijfshypotheek. En schrijf voor jezelf alle vragen op die je hebt voor de adviseur.
Op basis van deze informatie en je financiële gegevens kan de adviseur vaststellen of de Bedrijfshypotheek voor jouw pand geschikt is. En hoeveel je daarvoor maximaal kunt lenen.
Stap 3: pand gevonden, hypotheek aanvragen
Pand gevonden en misschien al een bod gedaan? Maak dan een afspraak bij je adviseur voor een adviesgesprek om de Bedrijfshypotheek aan te vragen. Jouw adviseur zal aan het begin van het gesprek het dienstverleningsdocument met je bespreken. In dit document staan de kosten die de adviseur rekent en wat hij of zij daarvoor doet tijdens het aanvraagproces. Ook vertelt de adviseur je hoe het aanvraagproces verder gaat.
Om de Bedrijfshypotheek aan te vragen moet je een lijst met documenten aanleveren. Jouw adviseur laat je precies weten welke documenten dat zijn. Denk onder andere aan:
- KvK-nummer
- Aangifte inkomstenbelasting
- Legitimatiebewijs
- Jaarcijfers
- Bewijs eigen inbreng
- UBO Registratie bij een vof, maatschap of BV
- Statuten bij een BV
De adviseur vraagt de hypotheek aan via het BLG Portaal waar alle persoonlijke- en bedrijfsgegevens worden ingevoerd. Én de benodigde documenten voor ons worden verzameld. In de BLG portal kan de adviseur jouw aanvraag volgen.
Stap 4: beoordelen hypotheekaanvraag
Als alle gegevens en documenten bij ons binnen zijn, beoordelen wij je hypotheekaanvraag. We kijken onder andere naar de financiële situatie van je bedrijf; heb je genoeg inkomsten om de rente en aflossingen van de hypotheek te betalen. Wat zijn je privé inkomsten en uitgaven. En of er risico’s zijn waardoor de hypotheek beter niet verstrekt kan worden.
Zijn er onduidelijkheden of hebben we extra informatie nodig? Dan nemen we contact op met je hypotheekadviseur.
Stap 5: de offerte voor je zakelijke hypotheek
Zijn er geen bezwaren en is de aanvraag akkoord? Dan ontvang je een e-mail wanneer de offerte klaar staat in het BLG Portaal. In de offerte vind je het renteaanbod, alle voorwaarden en informatie over de door jou aangevraagde Bedrijfshypotheek. Ook lees je hier meer over de vervolgstappen in het aanvraagproces.
Ga je akkoord met de offerte? Dan stuur je alle documenten ondertekend naar ons terug.
Keuren we je aanvraag niet goed?
Dan nemen we contact op met je hypotheekadviseur en krijg je een brief van ons met uitleg waarom we je aanvraag voor de zakelijke hypotheek afwijzen. En wat er eventueel nodig is om de hypotheek wél te kunnen verstrekken. Of wat alternatieve mogelijkheden zijn voor jouw aanvraag.
Stap 6: aanvullend klantonderzoek
Na het ondertekenen van de offerte volgt nog een aanvullend klantonderzoek. Zowel bij nieuwe als bestaande klanten kijken we of ze (nog) voldoen aan de klantacceptatiecriteria van BLG Wonen. Als er nog onduidelijkheden zijn, nemen we contact op met je adviseur. Als dit klantonderzoek succesvol is afgerond en aan alle opschortende voorwaarden is voldaan, kan de financiering worden verstrekt.
Stap 7: naar de notaris
Als wij alle benodigde documenten ondertekend binnen hebben, verwerken wij de aanvraag. Wij zorgen dat de notaris alle informatie krijgt om de hypotheekakte op te stellen. En we maken het geld over naar de notaris. Je kunt een afspraak maken met de notaris voor het passeren van de hypotheek. Gefeliciteerd en veel succes met je bedrijf!